Flera kontrakt inom ramen för projekt Tunnel
I projekt Tunnel ingår byggnation av de anläggningsdelar som krävs för transport och pumpning av avloppsvatten till Sjölunda avloppsreningsverk (ARV). Arbetena är indelade i ett antal entreprenadupphandlingar, som kommer att handlas upp vid olika tidpunkter.
För att möjliggöra transport, magasinering och pumpning avloppsvatten till Sjölunda avloppsreningsverk, ska projekt Tunnel bygga följande anläggningsdelar:
- Avloppstunnel Norr: en 10,5 kilometer lång huvudtunnel, med en innerdiameter på 3 meter, från Källby i Lund till Sjölunda pumpstation i Malmö.
- Avloppstunnel Söder: en 5,5 kilometer lång huvudtunnel, med en innerdiameter på 5 meter, från centrala Malmö till Sjölunda pumpstation. Till huvudtunneln ansluter två mikrotunnlar som tillsammans är 2,4 kilometer och har en innerdiameter på 2 meter.
- Sjölunda pumpstation: en ny pumpstation vid Sjölunda ARV som ansluter avloppstunnlarna och pumpar avloppsvattnet till Sjölunda ARV.
- Anslutning Borgeby ARV: en överföringsledning för transport av avloppsvattnet från Borgeby till Avloppstunnel Norr.
─ Projektet är tekniskt utmanande och i vissa delar komplext. Därför vill vi hitta en entreprenör med gedigen erfarenhet från projekt av samma karaktär, omfattning och komplexitet, säger Stefan Milotti, projektledare för projekt Tunnel
Indelningen baseras på centrala faktorer
I entreprenadindelningen har projektet beaktat framför allt gränssnitt, byggmetoder och genomförandetider, samt även bland annat omvärldsanalys och jämförelser med projekt av samma karaktär. Programmets övergripande upphandlingsstrategier utgör projektets planeringsförutsättning när det gäller entreprenadupphandlingar.
Tunnelarbetena kommer att upphandlas som totalentreprenader, där huvudentreprenören kommer in när projekteringen är utförd till systemhandlingsnivå. Ersättningsformen kommer att vara enhetspriskontrakt. För övriga kontrakt är detta ännu inte beslutat.
Läs mer om de olika entreprenaderna – Tunnlar och schakt, Markarbeten, Sjölunda pumpstation samt Anslutning Borgeby – nedan.
Detta pågår just nu
- Projektering av avloppstunnlar och schakt
- Slutsatser dras från den marknadsdialog, i form av en Request for information (RFI) för tunnelentreprenaderna, vilken genomfördes under våren 2025
- Förberedelser inför prekvalificering av entreprenör för tunneldrivning, planerad till våren 2026
- Projekt Automation publicerade en Request for Information (RFI) i mitten av september 2025
- Bemanning av projektorganisationen