Funktion Kvalitet
”Målet är ett kontinuerligt lärande för att ständigt öka kvaliteten, vilket skapar värde för både verksamheten och ekonomin.”
Funktion Kvalitets uppdrag är att se till att programmets arbetssätt lever upp till de krav som ställts i framför allt programplanen, och att man jobbar systematiskt och medvetet med förbättringar.
Detta görs genom att kartlägga alla krav som finns, säkerställa att det finns planerade arbetssätt som genomförs korrekt, samt följa upp genom revisioner internt och hos entreprenörer.
─ Det handlar mycket om att ha koll på hur vi gör saker – vilka risker som finns och vilka följder de kan få, och sätta in åtgärder för att hantera dessa. Målet är ett kontinuerligt lärande för att ständigt öka kvaliteten, vilket ger värdefulla följder i form av en stabil verksamhet med goda ekonomiska förutsättningar, säger Fredrika Sjögren.

Ständig verksamhetsutveckling
Utmaningarna inom kvalitetsarbetet är att prioritera rätt saker med hänsyn till tids- och budgetramar, för att inte bromsa framdriften men ändå inte missa någonting väsentligt. Ett bra kvalitetsarbete innebär en ständig verksamhetsutveckling, vilket medför mängder av avvägningar och beslut.
─ Min roll är att vägleda, stämma av och följa upp att vi är på rätt väg och inte tappar bort någonting. Det är givande att få vara med och bygga upp ett kvalitetsarbete med resten av organisationen, för det är ju där som själva kvalitetsarbetet sker. Dessutom är det roligt att lära sig nya saker av kollegor med olika specialkompetenser.