Funktion Information
”Tillgång till rätt information är en förutsättning för att kunna arbeta effektivt och med hög kvalitet.”
Ju större ett projekt är, desto mer verksamhetskritiskt är det att ha en tydlig och väl etablerad struktur för hantering av information så att alla parter har rätt underlag i alla processer. Funktion Information ansvarar för programmets informationshantering, vilket innebär att ställa krav och ge anvisningar för informationshantering samt tillhandahålla, hantera och implementera de system-stöd som behövs.
─ Till vardags handlar det mycket om att leda en ständig förändring som syftar till att harmonisera alla medarbetares arbetssätt kring hantering av information. Det gäller att plocka fram sin pedagogiska förmåga och alltid vara beredd att ge stöd och vägledning, säger Tommy Lindeberg.

Involvera alla parter och skapa positivt engagemang
Att bygga MAXIMA är ett ovanligt projekt på flera sätt, bland annat för att det inkluderar anläggningar, byggnader och industri. Alla delar är omfattande och ställer krav på teknisk spetskompetens, vilket involverar människor som vanligtvis inte arbetar tillsammans.
─ Detta är oerhört spännande, och även en del av utmaningen för oss som har ansvar för informationshanteringen. Vi behöver få med oss alla parter, från beställare och projektörer till stödfunktioner och entreprenörer, i att se nyttan med att följa programmets arbetssätt. Dock brukar personer som dras till den här typen av projekt vara öppna och gilla att vara med där det händer, vilket ger ett bra arbetsklimat för positivt engagemang.