Två händer som häller ut vatten.

Frågor och svar

Här är frågor och svar samlade om det planerade avloppsreningssystemet MAXIMA.

En regional lösning för flera kommuner


Vad är MAXIMA?

Avloppsreningssystemet MAXIMA är VA SYDs satsning på en ny regional infrastruktur för en hållbar och robust avloppsrening i medlemskommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö. Det är en av regionens största infrastruktursatsningar i närtid och är en viktig förutsättning för att tillväxtregionen sydvästra Skåne ska kunna fortsätta växa. Med en gemensam lösning möter VA SYD behovet av utbyggnad och modernisering av avloppsreningen i kommunerna, värnar närliggande vattenmiljöer och möjliggör växande städer. 


Varför behövs MAXIMA?

Vi ser flera faktorer i omvärlden som ställer krav på VA-verksamheten och som VA-planeringen måste ta hänsyn till:
•    en växande befolkning, vilket medför nödvändig utbyggnad av befintligt VA-system
•    avloppsreningsverk i behov av upprustning
•    nya och skarpare reningskrav 
•    klimatanpassning 
•    omställning av VA-verksamheter i Sverige mot större enheter

Läs mer om vilka samhällsnyttor MAXIMA tillför vårt samhälle och vår miljö


Vad omfattar MAXIMA?

Avloppsreningssystemet MAXIMA består av flera delar – ett nytt Sjölunda avloppsreningsverk i Malmö med nya utloppsledningar i Öresund, en ny stor pumpstation vid Sjölunda, en avloppstunnel under Malmö samt en avloppstunnel från Lund. Systemet ska möta behovet av avloppsrening i kommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö samt ta emot avloppsvatten från delar av kommunerna Staffanstorp och Svedala.


Vad är den beräknade kostnaden för MAXIMA?

Att bygga avloppsreningssystemet MAXIMA beräknas kosta 17,5 miljarder kronor fram till 2035. Kostnaden ska fördelas på ett rättvist och hållbart sätt mellan de kommuner som har nytta av anläggningen.


Hur påverkas kommunerna och reningsverken i sydvästra Skåne?

Det blir mer samhällsekonomiskt gynnsamt att bygga ut på en plats istället för flera lokala reningsverk. Det blir mer kostnadseffektivt för respektive kommun att inte behöva bygga ut och modernisera sitt lokala avloppsreningsverk. Sjölunda avloppsreningsverk är en lämplig placering med tanke på både vattenmiljöpåverkan och stadsutveckling. 

När vi bygger ut Sjölunda avloppsreningsverk i Malmö, moderniserar vi avloppsreningen i alla de medverkande kommunerna. Det innebär att mindre, lokala reningsverk kan avvecklas, och området användas till annat. 


Är det är inte bättre att investera i nya fastighetsnära avloppstekniker?

Det finns ingen motsättning mellan att utveckla vårt huvudsystem för en regional avloppsvattenrening och nya avloppstekniker. Det är dock viktigt att förstå att den VA-infrastruktur som vi har idag, och som vi är helt beroende av, har byggts upp under ett drygt århundrade. Denna behöver skötas, förnyas och anpassas till nya krav.

Att bygga om denna infrastruktur till något annat, som exempelvis fastighetsnära lösningar, skulle ta mycket lång tid och medföra svåröverskådliga kostnader, eftersom de tekniska lösningarna inte finns i någon större skala idag. Oavsett hur utvecklingen går, behöver vi ett hållbart och robust VA-system som håller över tid. 


Är beslutet taget att bygga ett nytt regionalt avloppsreningssystem?

Under våren 2024 godkändes ett investeringsavtal för MAXIMA av de berörda kommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö, vilket gjorde det möjligt för VA SYDs förbundsfullmäktige att ta ett genomförandebeslut i juni 2024.  

Du kan läsa mer om beslutsprocessen här.


Vad är alternativet till ett nytt större regionalt avloppsreningsverk i Malmö?

Om kommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö hade tackat nej till en regional lösning, hade det inneburit att kommunerna behövt bygga ut och modernisera sina lokala avloppsreningsverk för att kunna hantera en stark befolkningstillväxt och en skarpare miljölagstiftning.


Varför förespråkar VA SYD en regional lösning framför lokal utbyggnad?

Slutsatsen att en regional utbyggnad är bättre än flera lokala utbyggnader tar stöd i den samlade expertis som finns på VA SYD, utredningar och rapporter samt omvärldsanalyser från svenska branschföreningen Svenskt Vatten. Du kan ta del av historiken här: Informationsmaterial och Utredningar och rapporter.

Svenskt Vatten påvisar att det krävs en större organisation och samverkan för att klara krav på kostnader, personal, kompetens och avancerad reningsteknik. Du kan läsa mer om detta i Svenskt Vattens investeringsrapport från 2023



Hur påverkar MAXIMA vårt samhälle, vatten och miljö?


Vad betyder utbyggnaden för samhället?

Investeringar i hantering och rening av avloppsvatten är nödvändig för att städerna ska kunna växa. Vårt nuvarande VA-system är gammalt och klarar inte utmaningarna i form av befolkningsökning, ny miljölagstiftning och klimatförändringar. Med MAXIMA moderniserar vi avloppsreningen för att hantera dessa behov. 


Vilken påverkan på vattenmiljöer får MAXIMA när det står klart?

När det står färdigt kommer det nya avloppsreningssystemet främst att förbättra vattenmiljön på två sätt.
•    Renare vatten släpps ut längre ut i Öresund
Med ny, effektivare reningsteknik på Sjölunda avloppsreningsverk och nya utloppsledningar längre ut i Öresund minskar påverkan på vattenmiljön i området avsevärt jämfört med idag, när befintlig utloppsledning mynnar ut kustnära i ett mer stillastående vatten i Lommabukten. När lokala verk kan stängas minskar dessutom utsläppen till vattendrag inåt land (Höje å, Lödde å och Sege å) som rinner ut i Lommabukten.
•    Minimerat behov av så kallad bräddning*
Med MAXIMA minskar vi mängden orenat avloppsvatten som behöver bräddas ner till ett minimum. När Sjölunda avloppsreningsverk byggts om och ut kommer ingen bräddning från själva verket att behöva göras, eftersom tunnlarnas magasinerande effekt ger möjlighet att kontinuerligt reglera hur mycket vatten som kommer in till avloppsverket. 

*Bräddning innebär att vi måste släppa ut orenat avloppsvatten i närliggande vattendrag, exempelvis Malmös kanaler eller Öresund, på grund av att vattenmängden är större än vad avloppssystemet kan hantera. Om exempelvis en pumpstation eller någon annan anläggningsdel svämmar över, riskerar viktig utrustning att förstöras, vilket kan orsaka stora problem och kostnader. 


Hur trygg blir en regional utbyggnad vid kusten, jämfört med lokala utbyggnader inåt landet, sett till klimatförändringar och driftstörningar?

Med gemensamma ekonomiska krafter och samlad kompetens kan vi investera i ett säkert och robust avloppsreningsverk. Vi kommer att bygga in lösningar som skyddar mot driftsstörningar samt investera i reservsystem som gör att verket kan fortsätta att ta emot avloppsvatten om en störning ändå inträffar.

Vi ska också bygga det nya avloppsreningsverket så att det står skyddat vid förväntad havsnivåhöjning (beräkningar fram till år 2100).


Vilken miljöhänsyn tar VA SYD under planering och byggskede?

Detta utreder och bevakar vi löpande. Vår ambition är att belasta den omgivande miljön så lite som möjligt under byggskedet. 

De utredningar som genomförts visar att påverkan på omgivningen under byggskedet är begränsad vad gäller både omfattning och tid. De byggmetoder vi planerar att använda är väl beprövade (tunneldrivning och stödväggar), och innebär en begränsad påverkan vad gäller buller, vibrationer och grundvatten. För att minska påverkan ytterligare planerar VA SYD olika skyddsåtgärder så som bullerplank och behandling av vatten innan det släpps till diken eller vattendrag. 

Inför anläggning av nya utloppsledningar i Öresund har vi utrett och analyserat hur vi kan minimera vår påverkan på känsliga naturområden (Natura 2000-område och naturreservat). Vår påverkan bedöms bli relativt kortvarig och återhämtningstiden för ålgräs och fisk bedöms vara hanterbar.


Hur säkerställer VA SYD en bra samhällsekonomi?

Dessa stora investeringar är nödvändiga för att vår region ska kunna växa och fungera utan negativ påverkan på vår hälsa och miljö samt för att avloppsreningen ska uppfylla skärpta miljökrav. Eftersom flera kommuner går samman, hålls kostnaderna för respektive kommun nere. Genom att löpande analysera nytta, konsekvens och kostnader, säkerställer vi att satsningen blir samhällsekonomiskt gynnsam. 


Vem ska betala?

En kostnadsfördelning har beslutats i ett investeringsavtal mellan respektive kommunfullmäktige i kommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö.  

Oavsett genomförandet av MAXIMA kommer VA-taxan (din vattenräkning) att behöva höjas successivt till en möjlig fördubbling inom 20 år, enligt branschföreningen Svenskt Vatten. Vatten- och avloppshanteringen lider idag av ett omfattande eftersatt underhåll och investeringsglapp i Skåne och i hela Sverige.

Principen för hela hanteringen av avloppsvatten, dricksvatten och avfall är att det är kunderna som betalar genom en bestämd avgift (VA-taxan). Det är självkostnadsprincipen som råder, och detta är alltså ingen vinstgivande verksamhet.



Ett nytt och robust Sjölunda avloppsreningsverk


När kan ett nytt reningsverk stå klart på Sjölunda?

Vi planerar för att hela det om- och utbyggda avloppsreningsverket ska vara i drift cirka 2035. Tidplanen är beroende av att pågående tekniska utredningar och nya miljötillstånd inte drar ut på tiden.


Hur långt in i framtiden planerar VA SYD för med ett nytt Sjölunda avloppsreningsverk?

Enligt plan ska hela anläggningen från start klara ett beräknat flöde fram till 2045, vilket är så långt det finns relativt säkra prognoser för befolkningstillväxten i regionen. Vi planerar att bygga det nya avloppsreningsverket så att det kan uppgraderas och förändras i takt med nya behov och ny teknik.

Sjölunda avloppsreningsverk tar idag emot avloppsvatten från motsvarande 300 000 personer. När MAXIMA är färdigbyggt beräknas Sjölunda kunna rena avloppsvatten från cirka 700 000 personer eller 820 000 personekvivalenter* med möjlighet att bygga ut för ytterligare 100 000 personekvivalenter.

*Med en personekvivalent menas den mängd föroreningar som motsvarar det genomsnittliga utsläppet per person och dygn (från hushåll, industri, serviceanläggningar med mera).


Hur klarar ni att bygga ett nytt avloppsreningsverk som håller sig modernt över tid?

Under de cirka 10 år som det tar att färdigställa MAXIMA, fortsätter både tillväxten och utvecklingen av teknik och digitalisering. I planeringen av det ut- och ombyggda Sjölunda avloppsreningsverk tar vi höjd för detta. Från start ska reningsverket klara nya och hårdare miljökrav samt behoven från kommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö fram till 2045. Vi anpassar dock design och utformning för löpande uppgraderingar enligt nya krav och ny teknik även efter år 2045.


Var ska det nya Sjölunda avloppsreningsverket byggas och vilken roll spelar den geografiska platsen?

VA SYD har utrett placeringen av det nya avloppsreningsverket och kommit fram till att den bästa placeringen är på samma plats som Sjölunda avloppsreningsverk ligger idag, i Norra hamnen i Malmö. Detta stöds också av dialog med Malmö stad när man tittat på alternativa platser. 

Det planeras inga bostäder inom det aktuella området. Flera industrier ligger i närheten, vilket skapar möjligheter att utveckla kretsloppsvänliga samarbeten. Öresund är också en så pass stor mottagare av avloppsvatten att miljön inte tar skada efter investering i bättre reningsteknik och en utbyggnad av verket. Du kan läsa mer om detta i Lokaliseringsutredningen på sidan Utredning och rapporter


Vilken reningsprocess är aktuell för det nya avloppsreningsverket?

Det finns flera ganska likvärdiga processer att välja mellan, och därför genomförde vi en djupgående utvärdering som inkluderade alla tänkbara tekniker. Styrande i utvärderingen har varit hur vi bäst möter våra projektmål kopplade till driftsäkerhet, flexibilitet, klimat- och energieffektivitet men även resurseffektivitet och arbetsmiljö. Utöver projektmålen tar vi hänsyn till hela byggprocessen, och förutsättningarna att vi ska bygga samtidigt som befintlig drift är igång på samma plats.

Sammanfattningsvis är membranbioreaktor (MBR) det mest fördelaktiga alternativet. Det är en biologisk process för att rena avloppsvatten där det renade vattnet skiljs från slammet med hjälp av membran. Dessa membran har väldigt små porer som endast släpper igenom det renade vattnet men inte slammet. Tack vare membranen ger MBR en hög reningseffektivitet, och är samtidigt en yteffektiv process eftersom den kräver begränsad plats i jämförelse med andra alternativ. 


Vad skiljer MBR från dagens reningsprocess på Sjölunda?

Den biologiska reningen av avloppsvattnet sker på samma sätt med mikroorganismer i både en aktivt slam-process, som används idag, och en membranbioreaktorprocess (MBR). Det som skiljer processerna åt är tekniken man använder i slutstegen, för att skilja på slammet (föroreningarna) och det renade vattnet. I dagens process avskiljs slammet genom gravitation, medan man i en MBR använder sig av membran som har väldigt små porer, som stoppar slammet men släpper igenom det renade vattnet. En MBR är mindre platskrävande än dagens aktivt slam-process, men kräver mer energi. 


Hur påverkar nya utloppsledningar vattenmiljön?

Med effektivare reningsteknik och helt nya utloppsledningar från Sjölunda avloppsreningeverk ut i Öresund, kommer det renade vattnet att innehålla mindre föroreningar samt ledas längre ut i ett mer strömt vatten. På så sätt skyddas mindre vattendrag inåt land, Lommabuktens badvatten och skyddsvärda Natura 2000-områden i betydligt högre grad. En minskad övergödningen i Lommabukten gynnar särskilt förekomsten av ålgräs, som är en art med viktiga ekologiska funktioner. 

De nya utloppsledningarna från Sjölunda avloppsreningsverk blir cirka 4 kilometer långa, mot dagens 2 kilometer, och anläggs på havsbotten. Närmast land läggs de i en muddrad ränna och längre ut fästs de med pålar för att inte påverkas av strömkrafter. Eftersom ledningarna inte kommer att sticka upp ovanför havsbotten förrän cirka 2 kilometer från land, begränsas inte sedvanlig användning av området för exempelvis fritidsbåtar. Det kommer dock att vara ankringsförbud inom anläggningens gränser, som markeras på sjökort.



Avloppstunnlar


Vad är skillnaden mellan en avloppstunnel och en ledning?

En avloppstunnel byggs med en stor tunnelborrmaskin som drivs fram på cirka 25-30 meters djup. Tunneldrivningen märks knappast ovan mark. Påverkan på omgivningen sker främst vid tunnelschakten, där maskinen lyfts ner och jordmassor forslas bort. 

MAXIMAs huvudtunnlar kommer att ha en diameter på cirka 3-5 meter. Tunnlarnas dimension gör att vi kan klara av klimatförändringar och växande städer i många decennier framåt. Tunnlarnas lutning gör att avloppsvattnet färdas med hjälp av självfall. 

En ledning grävs ned ytligt på 3-5 meters djup och kräver ett större arbetsområde längs hela sträckan. En ledning innebär också att vi behöver bygga pumpstationer utmed sträckan för att hjälpa vattnet framåt. 

Tunnlar för avloppsvatten blir alltmer vanliga i tätbebyggda samhällen och regioner med stark befolkningstillväxt. I de nordiska länderna finns befintliga och planerade avloppstunnlar i bland annat Köpenhamn, Stockholm, Göteborg, Oslo och Helsingfors. 


När ska avloppstunnlarna stå klara?

Planen är att avloppstunnlarna ska stå klara samtidigt som de andra delarna i avloppsreningssystemet MAXIMA. Enligt gällande plan ska hela systemet kunna tas i drift cirka 2035. 


Hur sköts underhållet i avloppstunnlarna?

Avloppstunnlarna är konstruerade för att vara självrensande, och inte kräva översyn och reparationer som innebär att man behöver gå ner i tunneln. Avloppsvattnet flödar bra med hjälp av självfall, och om något ändå skulle fastna längs vägen så kommer nästa större regn att lösa problemet. Avloppssystemets konstruktion gör också att översvämningar inte ska kunna uppstå i tunnlarna. Det kommer dock att finnas nedstigningsmöjligheter, för hantering av extrema situationer. 


Hur hanteras gaser som svavelväte i avloppstunnlarna?

Genom naturliga processer i avloppsvatten bryts ämnen ned, och nya bildas. En del ämnen är i gasform och kan vara hälsovådliga, exempelvis svavelväte. I avloppstunnlar finns därför ventilationssystem som ser till att sådana gaser ventileras ut på ett säkert sätt.



En avloppstunnel från söder


Varför behövs en avloppstunnel under Malmö?

Det nuvarande system som pumpar avloppsvatten från centrala Malmö till Sjölunda avloppsreningsverk är gammalt, med delar från början av 1900-talet. Malmö behöver ett nytt system för att hantera en stark befolkningsökning och nya miljökrav. En tunnel ger Malmö möjlighet att växa och utvecklas hållbart som stad.


Hur påverkas Malmö stad av en avloppstunnel?

En tunnel ger flera positiva samhällseffekter:

  • Ett robust avloppssystem som håller 100 år och möter befolkningsökningen
  • Mycket mindre trafikstörningar vid byggnation och framtida underhåll
  • Minskad belastning på våra vattenmiljöer
  • Bättre förutsättningar för stadsutveckling eftersom tunneln byggs på ett betydande djup
  • Minskad risk för källaröversvämningar nära Malmös kanaler
  • Minskade kostnader för avloppsreningsverket, eftersom tunneln har en magasinerande och därmed avlastande funktion

Hur påverkas Malmös vattenmiljö av en avloppstunnel?

Föroreningsbelastningen av Malmös kanaler kommer att minska avsevärt med en avloppstunnel. Framför allt minimeras behovet av utsläpp av orenat avloppsvatten (så kallad bräddning), vilket sker vid kraftiga regn. En tunnel minskar även utsläppen till Industrihamnen och Sege å.

Läs mer om bräddning här

 


Var ska avloppstunneln gå?

Den preliminära sträckningen för huvudtunneln är från Turbinen (vid Tekniska museet) i Malmö via Norra hamnen, till Sjölunda avloppsreningsverk. De två anslutande mikrotunnlarna planeras att gå från Värnhemstorget till Skruvgatan och från Spillepengens pumpstation till Sjölundas pumpstation. 


Kan avloppstunneln under centrala Malmö hindra framtida utbyggnad av hamnområdena?

Nej, en avloppstunnel gynnar stadsutvecklingen. Den byggs djupt under andra ledningar och gör det möjligt att ta emot en större mängd avloppsvatten från fler bostäder och verksamheter.


Kan avloppstunneln förhindra källaröversvämningarna i Malmö?

Avloppstunneln minimerar riskerna för källaröversvämningar i områdena Ribersborg, Kronprinsen, Fågelbacken, Gamla Staden, Rörsjöstaden, Slussen, Östervärn och Segevång.

För att minska negativa effekter av skyfall och höjda vattennivåer i hela Malmö, arbetar vi på VA SYD och Malmö stad enligt en gemensam handlingsplan – Tillsammans gör vi plats för vattnet.



En avloppstunnel från norr


Varför en tunnelanslutning från norr?

Utredningar visar att en tunnelanslutning från norr för överföring av avloppsvatten bäst uppfyller de nyttor som ska levereras:

  • Trygga tillväxt och möta en växande befolkning
  • Skydda våra vattenmiljöer där vi vill bo, leva och verka
  • Återvinna energi och näringsämnen till samhället
  • Stärka VA SYD och dess medlemmar för att klara nödvändiga framtida investeringar
  • Skapa ett robust och driftsäkert avloppsreningssystem.

Vilka orter ansluter?

I dagsläget planeras avloppstunneln att passera under Hjärups tätort där den befintliga pumpstationen avvecklas. Tätorterna Arlöv, Lomma och Åkarp ansluter via det tidigare ABMA- systemet (Aktiebolaget Malmöregionens avlopp). Ett nytt ledningssystem ansluter Bjärreds tätort. Alla blir en del av vårt regionala avloppsreningssystem MAXIMA.


Hur lång blir tunneln?

Avloppstunneln blir en cirka 10,5 kilometer lång och tät betongtunnel med en invändig diameter på 3 meter. Tunneln förläggs på cirka 25-30 meters djup, och anslutningen av det befintliga VA-nätet sker via självfallsledningar där vattnet leds vidare framåt genom gravitation, vilket ger en låg energiförbrukning.


Hur påverkas mark och miljö?

Tunnelanslutningen väntas medföra ett markanspråk på cirka 3 000 kvadratmeter i driftskedet och cirka 40 000 kvadratmeter i byggskedet. Tillfartsvägar och upplag för massor tillkommer i framför allt byggskedet. Vid byggnation av schakten kommer temporära grundvattensänkningar att krävas.

Verksamheten medför utsläpp av avgaser och partiklar, och när arbetena genomförs uppstår även påverkan från buller och vibrationer. Med de skyddsåtgärder som planeras kommer riktvärden för buller att uppfyllas. Analyser av förväntade vibrationer och sättningar av tunneldrivningen, visar på försumbar påverkan.

Det alternativ till en tunnel som undersökts är ett konventionellt ledningssystem, men en tunnel blir både mer kostnadseffektiv och får mindre påverkan på omgivande miljö. Läs mer om de olika alternativen här.



Kommunikation med fastighetsägare


Hur och när blir jag kontaktad om avloppstunneln/ledningar ska gå under min fastighet, på min mark?

Innan vi börjar bygga avloppstunnlar och nya ledningar för att ansluta de medverkande kommunerna kommer vi att teckna avtal om markupplåtelse med de fastighetsägare som äger bebyggda såväl som obebyggda fastigheter utmed aktuella sträckningar. Detta avtal reglerar bland annat var tunnlar och ledningar ska placeras och vilken ersättning du som markägare får. 

VA SYD kommer att kontakta varje enskild mark-/fastighetsägare via brev eller personliga besök för att presentera markupplåtelseavtalet. Vi kommer även att informera om de principer som styr när vi värderar och ersätter fastighetsägare för intrång och påverkan på grund av bygget av tunnlar/ledningar.

Vi strävar alltid efter att komma överens med dig som fastighetsägare. Genom att underteckna ett markupplåtelseavtal godkänner du som fastighetsägare att tunneln/ledningen får byggas enligt en bestämd sträckning på din fastighet. Markupplåtelseavtalet ger VA SYD rätt att bygga och förvalta den nya infrastrukturen. Avtalet reglerar vilka villkor som ska gälla när vi som ledningsägare tar marken i anspråk samt vilka ersättningsprinciper som ska gälla för intrång och reglering av eventuella skador. Med markupplåtelseavtalen som grund kommer VA SYD att ge Lantmäteriet i uppdrag att besluta om ledningsrätt, som innebär att villkoren i avtalen omvandlas till en juridisk rättighet som tydligt redovisas i fastighetsregistret och i registerkartan som tillhör fastighetsregistret. 


Vad händer om vi inte kommer överens och inte tecknar markupplåtelseavtal?

Om du väljer att inte teckna avtal med oss, lämnas frågan över till Lantmäteriet för att pröva om det enligt gällande lagstiftning är möjligt att fatta beslut om ledningsrätt. Du kan också välja att skriva under avtalet utan att acceptera ersättningen vi erbjuder. I så fall är vi överens om alla andra villkor i avtalet och det är enbart frågan om ersättning som lämnas till Lantmäteriet.


Vilken typ av ersättning får jag om min fastighet påverkas av avloppstunneln?

VA SYD erbjuder berörda fastighetsägare en engångsersättning. Denna grundas på en bedömning av vad intrånget på fastigheten är värt. Principerna för ersättningen regleras i expropriationslagen som säger att fastighetsägaren ska få ersättning utifrån en bedömd marknadsvärdeminskning plus ett påslag om 25 procent. Vi ersätter också eventuella skador på byggnader och annan egendom som uppstår när tunnlarna byggs.


Hur kommer min fastighet att påverkas av buller och vibrationer under byggnationen?

En teknisk utredning visar vilka fastigheter som kan komma att påverkas av buller och vibrationer under byggskedet. Påverkan kan ske på grund av själva byggandet men även från exempelvis tunga transporter. De fastigheter som är i riskzonen för påverkan kommer att besiktas och dokumenteras före byggstart. 

De byggmetoder vi planerar att använda är väl beprövade och innebär en begränsad påverkan vad gäller buller, vibrationer och grundvatten. Tunnlarna byggs på 25–30 meters djup och tunnelborren rör sig snabbt framåt. Det innebär att en fastighet kan känna av vibrationer från borren under längst en vecka. Schakt som används för bland annat transport av schaktmassor, kommer att vara aktiva under sammanlagt cirka 1,5 år.


Hur går besiktning av fastigheter till?

Alla byggnader och anläggningar som kan påverkas av verksamheten besiktas av ett oberoende besiktningsföretag, både före och efter byggarbetet. VA SYD kommer att besikta alla byggnader som bedömts vara i riskzonen för skador. Vi kontaktar dig i god tid innan vi börjar våra arbeten, så att du kan förbereda eventuella frågor.


Hur ersätts jag om jag får skador på min fastighet under byggskedet?

Om du upptäcker en skada på din fastighet efter att vi byggt i ditt område kan du ansöka om ersättning. Ett oberoende besiktningsföretag gör då en skadeutredning för att bedöma orsakssambandet mellan skadan och utförda arbeten. Du ersätts fullt ut för de skador som bedöms vara orsakade av tunnelbygget.



Tillståndsprocessen


Varför söker VA SYD miljötillstånd?

För att kunna bygga och driva avloppsreningssystemet MAXIMA, måste VA SYD erhålla miljötillstånd enligt kap. 9 och 11 i miljöbalken. Denna lagstiftning reglerar verksamheter med påverkan på hälsa och miljö. En ansökan om tillstånd lämnas in till mark-och miljödomstolen vid Växjö tingsrätt, som handlägger mål rörande miljö-och vattenfrågor för vår region. De gör en bedömning om bygg och drift av det nya avloppsreningssystemet är förenligt med miljöskyddslagarna.


Hur går prövningen i mark- och miljödomstolen till?

Prövningstiden i mark- och miljödomstolen är en process som kan ta cirka två år. När domstolen får ta del av ansökan bedömer de först om den behöver kompletteras på något sätt. När ansökan är komplett gör de en så kallad kungörelse (annonsering) i ortspress. Då inleds en remisstid när berörda, allmänhet, kommuner, länsstyrelsen och andra myndigheter får ta del av planerna för MAXIMA och möjlighet att yttra sig i målet. De yttranden som kommer in får VA SYD bemöta. När remisstiden är över håller domstolen en huvudförhandling som är öppen för alla, och troligtvis kommer att hållas i Malmö.

Ansökan om tillstånd resulterar i en dom där det framgår om verksamheten får bedrivas eller inte, samt vilka villkor som gäller för tillståndet. Domen kan överklagas till Mark- och miljööverdomstolen (MÖD) av dig eller andra som är berörda. Sista datum för att överklaga framgår av domen.
 


Kan jag yttra mig under prövningstiden?

Ja, det kan du. Domstolen kommer att kungöra (annonsera) i ortstidning när ansökan är komplett. Då påbörjas en remisstid när du kan lämna synpunkter på det planerade avloppsreningssystemet. Du är också välkommen under huvudförhandlingarna.


Hur kan jag ta del av ansökningshandlingarna?

När ansökan har lämnats in till mark- och miljödomstolen, vilket planeras att ske i maj 2025, kommer ansökningshandlingarna att finnas tillgängliga på vår webbsida. Läs mer här

 


Vad innebär samråd för tillståndsprocessen?

Samrådsprocessen utgör en viktig del av tillståndsansökan. Genom samråd får berörda parter möjlighet att påverka, genom att lämna in sina synpunkter.

VA SYD och länsstyrelsen har tillsammans konstaterat att verksamheten anses ha en betydande miljöpåverkan, vilket medför att det krävs en mer detaljerad miljökonsekvensbeskrivning (MKB) och samrådet utvidgas för att inkludera fler intressenter. Efter samrådsperioden sammanställs en samrådsredogörelse som innehåller bemötanden till inkomna yttranden och synpunkter samt redogörelse för genomförda samrådsmöten med berörda intressenter. VA SYD har genomfört flera samråd och kompletterande samråd inom ramen för det nya avloppsreningssystemet. Läs mer om samråden här.