En avloppstunnel från Källby till Sjölunda
Att ansluta kommunerna Burlöv, Lomma och Lund samt orten Hjärup till avloppsreningssystemet MAXIMA via en avloppstunnel, ger sammantaget många fördelar. Lösningen blir mer kostnadseffektiv, har lägre energiförbrukning och ger minskad påverkan på vår miljö.
Avloppstunneln planeras att gå mellan Källby avloppsreningsverk och Sjölunda avloppsreningsverk, en sträcka på cirka 10 kilometer. Längs vägen ansluter kommunerna Burlöv och Lomma samt orten Hjärup i Staffanstorps kommun via befintliga och nya ledningssystem. Alla blir därmed del av det regionala avloppsreningssystemet MAXIMA, och den gemensamma satsningen på att rusta upp gamla system som är nära sin maxkapacitet.
Avloppstunnel från norr
Lokalisering: Källby Avloppsreningsverk - Sjölunda Avloppsreningsverk
Längd: 10 kilometer
Placering: 25-30 meter under marken
Invändig diameter: 3 meter
Magasinerande effekt: 80 000 kubikmeter
Teknisk livslängd: 100 år
Så ansluter vi flera tätorter
Tunnelsträckningen passerar under Hjärups tätort, där ett schakt ansluter avloppsvattnet från Hjärup. Avloppsvattnet från Lomma tätort och Burlövs kommun ansluter till tunneln där det idag finns pumpstationer i ABMA:s (Aktiebolaget Malmöregionens avlopp) nuvarande ledningssystem, vilka kommer att avvecklas. Vidare planeras avloppsvattnet från Bjärreds tätort att pumpas från norr via ett nytt tryckavloppssystem, och anslutas till avloppstunneln.
Mer kostnadseffektivt
En avloppstunnel blir mer kostnadseffektiv. Tunnelanslutningen från norr är dimensionerad för maximala inflöden i syfte att utjämna och magasinera vid kraftiga regn. Den magasinerande funktionen ger systemfördelar till hela avloppsreningssystemet, exempelvis att systemet kan byggas mer effektivt och har större flexibilitet för framtida utbyggnader.
Låg energiförbrukning
Tunnelsträckningen förläggs så att anslutningen av det befintliga VA-nätet sker via självfallsledningar där avloppsvattnet leds vidare framåt genom gravitation, vilket ger en låg energiförbrukning. I Sjölunda pumpstation lyfts avloppsvattnet upp till avloppsreningsverket från drygt 35 meters djup till 6 meter över markytan.
Mindre miljöpåverkan
Miljöpåverkan från tunnlar och schakt sker huvudsakligen under byggskedet, exempelvis genom temporära grundvattensänkningar i samband med att schakten byggs. Jämfört med ett mer konventionellt ledningssystem ger en tunnel dock mindre påverkan på omgivande miljö. En viktig aspekt är att värdefull jordbruksmark längs sträckan kan fortsätta att användas, eftersom tunneln går cirka 25-30 meter under mark.